Search This Blog

Thursday, March 18, 2010

သတိပ႒ာန္တရား ၄-ပါးျဖင့္ ၀ိပႆနာရႈမွတ္ပြားမ်ားပံု

သတိပ႒ာန္တရား ၄-ပါးျဖင့္ ၀ိပႆနာရႈမွတ္ပြားမ်ားပံု

( ၁ ) သြား၊ ရပ္၊ ထိုင္၊ ေလ်ာင္း၊ ေကြး၊ ဆန္႔၊ စေသာ မိမိ၏ကိုယ္အမူအရာမ်ား ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္းကို သိေအာင္ သတိကပ္၍ ရႈမွတ္ေနျခင္းသည္ ကာယာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ ျဖင့္ ၀ိပႆနာတရား ရႈမွတ္ပြားမ်ားေနျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

( ေဆာင္ပုဒ္ ) ကိုယ္အမူရာ၊ ျဖစ္တိုင္းမွာ၊ မွန္စြာ သိရမည္။


( ၂ ) နာ၊ က်င္၊ ကို္က္ခဲျခင္း စေသာ ဆိုးသည့္ဒုကၡေ၀ဒနာ။

စိတ္ခ်မ္းသာ၊ ကိုယ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ျခင္းဟူေသာ သုခေ၀ဒနာ။

ဆင္းရဲလည္း မဟုတ္၊ ခ်မ္းသာလည္း မဟုတ္၊ အလယ္အလတ္ျဖစ္သည့္ ဥေပကၡာေ၀ဒနာမ်ား

မိမိခႏၶာကိုယ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာေသာအခါ ဒုကၡေ၀ဒနာကို နာတယ္၊ က်င္တယ္၊ ဆင္းရဲတယ္၊

သုခေ၀ဒနာကို ခ်မ္းသာတယ္-စသည္ျဖင့္ ေ၀ဒနာမ်ားကိုသိေအာင္ သတိကပ္၍ ရႈမွတ္ေပးေနျခင္းသည္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ျဖင့္ ၀ိပႆနာတရား ရႈမွတ္ပြားမ်ားေနျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

( ေဆာင္ပုဒ္ ) ေကာင္း-ဆိုး-လတ္ပါ၊ ေ၀ဒနာ၊ ေပၚတာ သိရမည္။


( ၃ ) လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း ေလာဘႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စိတ္။

စိတ္ဆိုး အမ်က္ထြက္ျခင္း ေဒါသႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ စိတ္-စသည္ျဖင့္

မိမိ၏ စိတ္အမူအရာမ်ားကို သ္ိေအာင္ သတိကပ္၍ ရႈမွတ္ေနျခင္းသည္ စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ျဖင့္ ၀ိပႆနာတရား ရႈမွတ္ပြားမ်ားေနျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

( ေဆာင္ပုဒ္ ) စိတ္အမူရာ၊ ျဖစ္တိုင္းမွာ၊ မွန္စြာ သိရမည္။


( ၄ ) ျမင္ရသည့္သေဘာ၊ ၾကားရသည့္သေဘာ၊ နံရသည့္သေဘာ စသည္မ်ားကို

ျမင္ကာမွ်မတၱမွာတည္ေအာင္၊ ၾကားကာမွ်မတၱမွာတည္ေအာင္၊ နံကာမွ်မတၱမွာတည္ေအာင္ သတိကပ္၍ ရႈမွတ္ေနျခင္းသည္ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ျဖင့္ ၀ိပႆနာတရား ရႈမွတ္ပြားမ်ားေနျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

( ေဆာင္ပုဒ္ ) သေဘာတရား၊ ထင္ေပၚျငား၊ ပိုင္းျခား သိရမည္။

ဤကဲ့သို႔ သတိပ႒ာန္တရား ၄-ပါးျဖင့္ ၀ိပႆနာတရား ရႈမွတ္ပြားမ်ား အားထုတ္ေနေသာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္  ၀ိပႆနာသမာဓိဉာဏ္မ်ား ရင့္က်က္ျပည့္စံုလာေသာအခါ ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္း ဘ၀ဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ဘ၀ဒုကၡတို႔မွ အျပီးတိုင္ လြတ္ေျမာက္သြားၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ယင္းဘ၀ဒုကၡတို႔မွ အျပီးတိုင္လြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသို႔ ေရာက္သြားၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္။

ပိဋကတ္က်မ္း

ပိဋကတ္က်မ္း

ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ား၏ မူရင္းဘာသာသည္ ပါဠိဘာသာ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶ၏စကားေတာ္မ်ားကို ဗုဒၶ၀စန၊ ပါဠိ၊ ပါဠိေတာ္၊ ပါ၀စန၊ ပရိယတၱိ၊ အာဂမ၊ သုတၱ-စေသာ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေခၚေ၀ၚၾကေပသည္။ ဗုဒၶစကားေတာ္မ်ား၏ ပရိယာယ္ျဖစ္ေသာ ယင္းေ၀ါဟာရမ်ားတြင္ မည္သည့္ေ၀ါဟာရကို သံုးသည္ျဖစ္ေစ ၾကားရေသာ စာေပတတ္ျမန္မာတို႔က ဗုဒၶ၏စကားေတာ္မ်ားကို ဆိုလိုေၾကာင္း ရုတ္ျခည္းသိၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔လွ်င္ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔၏ ႏႈတ္ဖ်ား၌ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ ဗုဒၶ၏စကားေတာ္မ်ားကို ပထမသံဂါယနာတင္စဥ္ အခါက ရွင္မဟာကႆပ အမွဴးရွိေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔သည္ သေဘာနီးစပ္ရာတရားတို႔ကို စုစည္း၍နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားခဲ့ၾကေပသည္။

သံဂါယနာတင္ အရွင္ျမတ္တို႔သည္ ဗုဒၶ၏စကားေတာ္မ်ားကို ၀ိမုတၱိဟူေသာ ရသအားျဖင့္ တပါး။

ဓမၼႏွင့္၀ိနယ အားျဖင့္ ႏွစ္ပါး။

ပထမ, မဇၩိမ, ပစၧိမ ဟူေသာ ဗုဒၶ၀စနအားျဖင့္ သံုးပါး။

သုတၱန္, ၀ိနည္း, အဘိဓမၼာ ဟူေသာ ပိဋကတ္အားျဖင့္ သံုးပါး။

ဒီဃ, မဇၩိမ, သံယုတၱ, အဂၤုတၱရ, ခုဒၵက ဟူေသာ နိကာယ္အားျဖင့္ ငါးပါး။

သုတၱ, ေဂယ်, ေ၀ယ်ာကရဏ, ဂါထာ, ဥဒါန, ဣတိ၀ုတၱက, ဇာတက, အဗၻဳတဓမၼ, ေ၀ဒလႅ ဟူေသာ အဂၤါအားျဖင့္ ကိုးပါး။

ဓမၼကၡႏၶာအားျဖင့္ ( ၈၄,၀၀၀ ) ဟူ၍ အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားထားခဲ့ၾကကုန္၏။

ဤသို႔လွ်င္ သံဂါယနာတင္ အရွင္ျမတ္တို႔က ဗုဒၶ၏စကားေတာ္မ်ားကို အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယခုအခါ အေရွ႔တိုင္း အေနာက္တိုင္းႏွင့္ ဗုဒၶစာေပကို အေလ့အလာျပဳၾကေသာ ကမၻာေဒသအားလံုးမွာပင္ နိကာယ္ငါးရပ္၊ ပိဋကတ္သံုးသြယ္ျဖင့္သာလွ်င္ ဗုဒၶစာေပကို အမ်ိဳးအစားခြဲျခား စုစည္းခဲ့ၾကေပသည္။ ဗုဒၶစာေပႏွင့္ မကင္းသူ ဗုဒၶစာေပႏွင့္ ရင္းႏွီးဆက္ဆံေနၾကရသူမ်ားသည္ ယင္းသို႔တြင္က်ယ္ေနေသာ နိကာယ္ငါးရပ္ ပိဋကတ္သံုးသြယ္ က်မ္းဖြဲ႔စည္းပံုကို သိရွိထားသင့္လွေပသည္။

ေရွးဦးစြာ နိကာယ္ငါးရပ္ျဖင့္ က်မ္းခြဲျခားဖြဲ႔စည္းပံုကို ရွင္းလင္းစြာ သိရွိႏိုင္ရန္ ေအာက္ပါဇယားျဖင့္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

( နိကာယ္ငါးရပ္ ပိဋကတ္သံုးပံုက်မ္း စီစဥ္ပံုဇယား )

ဒီဃနိကာယ္ ၃-က်မ္း

၁။ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ

၂။ မဟာ၀ဂၢ ( သုတၱႏၲ )

၃။ ပါထိက၀ဂၢ

မဇၩိမနိကာယ္ ၃-က်မ္း

၄-၁။ မူလပဏၰာသ

၅-၂။ မဇၩိမပဏၰာသ

၆-၃။ ဥပရိပဏၰာသ

သံယုတၱနိကာယ္ ၅-က်မ္း

၇-၁။ သဂါထာ၀ဂၢသံယတ္

၈-၂။ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္

၉-၃။ ခႏၶ၀ဂၢသံယုတ္

၁၀-၄။ သဠာယတန၀ဂၢသံယုတ္

၁၁-၅။ မဟာ၀ဂၢသံယုတ္

အဂၤုတၱရနိကာယ္ ၁၁-က်မ္း

၁၂-၁။ ဧကဂၤုတၱရ

၁၃-၂။ ဒုကဂၤုတၱရ

၁၄-၃။ တိကဂၤုတၱရ

၁၅-၄။ စတုကဂၤုတၱရ

၁၆-၅။ ပဥၥဂၤုတၱရ

၁၇-၆။ ဆဠဂၤုတၱရ

၁၈-၇။ သတၱဂၤုတၱရ

၁၉-၈။ အ႒ဂုၤတၱရ

၂၀-၉။ န၀ဂၤုတၱရ

၂၁-၁၀။ ဒသဂၤုတၱရ

၂၂-၁၁။ ဧကာဒသဂၤုတၱရ

ခုဒၵကနိကာယ္ တစိတ္ ၁၅-က်မ္း

၂၃-၁။ ခုဒၵကပါဌ

၂၄-၂။ ဓမၼပဒ

၂၅-၃။ ဥဒါန

၂၆-၄။ ဣတိ၀ုတၱက

၂၇-၅။ သုတၱနိပါတ

၂၈-၆။ ၀ိမာန၀တၳဳ

၂၉-၇။ ေပတ၀တၳဳ

၃၀-၈။ ေထရဂါထာ

၃၁-၉။ ေထရီဂါထာ

၃၂-၁၀။ ဇာတက

၃၃-၁၁။ နိေဒၵသ

၃၄-၁၂။ ပဋိသမၻိဒါမဂၢ

၃၅-၁၃။ အပဒါန

၃၆-၁၄။ ဗုဒၶ၀ံသ

၃၇-၁၅။ စရိယာပိဋက

ခုဒၵကနိကာယ္အ၀င္ ၀ိနည္း ၅-က်မ္း

၃၈-၁။ ပါရာဇိက

၃၉-၂။ ပါစိတၱိယ

၄၀-၃။ မဟာ၀ဂၢ ( ၀ိနယ )

၄၁-၄။ စူဠ၀ဂၢ

၄၂-၅။ ပရိ၀ါရ

ခုဒၵကနိကာယ္အ၀င္ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္း

၄၃-၁။ ဓမၼသဂၤဏီ

၄၄-၂။ ၀ိဘဂၤ

၄၅-၃။ ဓာတုကထာ

၄၆-၄။ ပုဂၢပညတၱိ

၄၇-၅။ ကထာ၀တၳဳ

၄၈-၆။ ယမက

၄၉-၇။ ပ႒ာန

ဤသို႔လွ်င္ နိကာယ္ငါးရပ္၌ က်မ္းေပါင္း ( ၄၉ )က်မ္းရွိသည္။ အထက္ပါ ( ၄၉ )က်မ္းမွာ စတုတၳသံဂါယနာ တင္သည္အထိ အတည္ျပဳထားေသာ ပိဋကတ္သံုးပံု က်မ္းစာရင္းျဖစ္သည္။ ေအာက္ပါ ေလးက်မ္းမွာ ပဥၥမသံဂါယနာ ေက်ာက္ထက္အကၡရာ တင္ေသာအခါက်မွ ပါဠိေတာ္စာရင္း၀င္ ျဖစ္လာေသာက်မ္းမ်ားျဖစ္သည္။

၅၀။ သုတၱသဂၤဟ

၅၁။ ေနတၱိ

၅၂။ ေပဋေကာပေဒသ

၅၃။ မိလိႏၵပဥႇာ

ထို႔ေၾကာင့္ ယခုအခါ ပိဋကတ္သံုးပံု ပါဠိေတာ္ ( ၅၃ ) က်မ္းဟု သတ္မွတ္ၾကပါသည္။

ဤနိကာယ္အားျဖင့္ က်မ္းေရတြက္နည္းတြင္ ပိဋကတ္အားျဖင့္ ခြဲျခားလိုလွ်င္

ဒီဃနိကာယ္ ၃-က်မ္း

မဇၩိမနိကာယ္ ၃-က်မ္း

သံယုတၱနိကာယ္ ၃-က်မ္း

အဂၤုတၱရနိကာယ္ ၁၁-က်မ္း

ဟူေသာ ေရွးနိကာယ္ေလးရပ္ႏွင့္ ခုဒၵကနိကာယ္ တစိတ္ ( ၁၅ ) က်မ္းသည္ သုတၱန္ ပိဋကတ္မည္၏။

ခုဒၵကနိကာယ္အ၀င္ ၀ိနည္း ၅-က်မ္းသည္ ၀ိနည္းပိဋကတ္မည္၏။

ခုဒၵကနိကာယ္အ၀င္ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္းသည္ အဘိဓမၼာပိဋကတ္မည္၏။ ဤသို႔ခြဲျခားႏိုင္သည္။

ဤသို႔လွ်င္ နိကာယ္ငါးရပ္ႏွင့္ ပိဋကတ္သံုးသြယ္တို႔သည္ အားလံုးစုေပါင္းလိုက္ေသာ္ တရားကိုယ္အားျဖင့္ အထူးမရွိ။ ( ၄၉ ) က်မ္း သို႔မဟုတ္-( ၅၃ ) က်မ္း အတူတူပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း အလြယ္ျဖင့္ သိရွိႏိုင္ေပသည္။

ဤ ( ၄၉ )က်မ္း တရားစုကိုပင္ ပိဋကတ္တည္းဟူေသာ ျခင္းေတာင္းထဲထည့္လွ်င္ သံုးေတာင္းရသည္။ နိကာယ္တည္းဟူေသာ ဇလားထဲထည့္လွ်င္ ငါးဇလားရသည္ ဟူေသာ သေဘာကဲ့သို႔ မွတ္ရာသည္။

ဤ ( ၄၉ )က်မ္း သို႔မဟုတ္ (၅၃)က်မ္းေသာ ပိဋကတ္စာေပႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ က်မ္းအမ်ိဳးအစား ငါးမ်ိဳးကိုလည္း သိရွိထားသင့္ေပသည္။ ၄င္းတို႔မွာ-

၁။ ပါဠိေတာ္

၂။ အ႒ကထာ

၃။ ဋီကာ

၄။ ေယာဇနာ

၅။ ဂဏၭိ က်မ္းတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

ထိုငါးမ်ိဳးတြင္ ပါဠိေတာ္-ဆိုသည္မွာ ဘုရားေဟာႏွင့္ ဘုရားရွင္ အသိအမွတ္ျပဳေသာ သာ၀ကေဟာ မူရင္းက်မ္းမ်ားကို ဆိုလိုသည္။


အ႒ကထာ-ဆိုသည္မွာ မူရင္းပါဠိေတာ္၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို အစအဆံုး သိမ္းက်ံဳး၍ အက်ယ္တ၀င့္ ဖြင့္ဆိုေသာ ရွင္ဗုဒၶေဃာသ အစရွိေသာ ဆရာတို႔ ျပဳေသာ က်မ္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ဋီကာ-ဆိုသည္မွာ အထက္ပါ အ႒ကထာက်မ္းမ်ား၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ထပ္မံဖြင့္ဆိုသည့္ က်မ္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ေယာဇနာ-ဆိုသည္မွာ အနက္အယူ အသိခက္ေသာ အ႒ကထာႏွင့္ ဋီကာက်မ္းမ်ားကို အဓိပၸါယတၳထက္

အနက္-သဒၵတၳကိုသာ အဓိကထား၍ ဖြင့္ဆိုေသာက်မ္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ဂဏၭိ-ဆိုသည္မွာ ပါဠိ အ႒ကထာ ဋီကာ က်မ္းမ်ားမွ လြန္စြာအသိခက္ေသာ အပိုင္းေလာက္ကိုသာ အဆံုးအျဖတ္ႏွင့္တကြ ဖြင့္ျပေသာ ခက္ဆစ္အေျဖဆန္သည့္ က်မ္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ဤက်မ္းအားလံုးသည္ သီဟိုဠ္ေခတ္က ပါဠိဘာသာျဖင့္သာ ရွိၾကသည္။

အထက္၌ျပခဲ့ေသာ ပိဋကတ္ ၄၉-က်မ္း ( ၅၃ )က်မ္းတို႔တြင္ က်မ္းတိုင္း၌ မရွိေသာ္လည္း က်မ္းအမ်ားစုတြင္ ယခုေဖာ္ျပခဲ့ေသာ က်မ္းအမ်ိဳးအစား ငါးမ်ိဳး ျဖာထြက္လာႏိုင္ေပသည္။
ဥပမာ-

အမွတ္တစ္ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ တက်မ္းတည္းတြင္

၁။ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ ပါဠိေတာ္

၂။ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ အ႒ကထာ

၃။ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ ဋီကာ

၄။ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ ေယာဇနာ

၅။ သီလကၡႏၶ၀ဂၢ ဂဏၭိ-ဟူ၍ က်မ္းငါးမ်ိဳး ျဖာထြက္လာႏိုင္ေပသည္။

တဖန္ ပါဠိေတာ္၊ အ႒ကထာ စေသာ ေဖာ္ျပပါ က်မ္းငါးမ်ိဳးတြင္လည္း တမ်ိဳးစီ၌ ေအာက္ပါအတိုင္း က်မ္းေလးမ်ိဳးခန္႔ ခြဲထြက္လာႏိုင္ျပန္ေသးသည္။ ၄င္းတို႔မွာ-

၁။ ပါဌ္

၂။ နိသ်

၃။ ျမန္မာျပန္

၄။ ကဗ်ာလကၤာ က်မ္းစာတို႔ျဖစ္ၾကသည္။

ထိုေလးမ်ိဳးတြင္ ပါဌ္က်မ္း-ဆိုသည္မွာ ျမန္မာဘာသာ မဖက္ မူရင္းပါဠိသက္သက္ျဖင့္ ေရးဖြဲ႔ထားေသာ က်မ္းမ်ိဳးကို ဆိုလိုသည္။

နိသ်က်မ္း-ဆိုသည္မွာ ပါဌ္တခ်က္ အနက္တခ်က္ နည္းျဖင့္ ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆိုေသာ က်မ္းမ်ိဳးကိုဆိုလိုသည္။

ယင္းကို နိသ်ျပန္ဟု ေခၚၾကသည္။

ျမန္မာျပန္-ဆိုသည္မွာ ပိဋကတ္ပါဠိတက်မ္းကို ပါဠိမဖက္ ျမန္မာဘာသာသက္သက္ျဖင့္ ျပန္ဆိုထားေသာ က်မ္းမ်ိဳးကို ဆိုလိုသည္။ ယင္းျပန္နည္းကို ပါဌ္ေလွ်ာက္ျပန္ဟု ေခၚၾကသည္။

ကဗ်ာလကၤာ-ဆိုသည္မွာ ယင္းပါဠိက်မ္းမ်ားလာ အဓိပၸါယ္ကိုယူ၍ ကဗ်ာလကၤာျဖင့္ ဖြဲ႔ဆိုထားေသာ က်မ္းမ်ိဳးကို ဆိုလိုသည္။

ဥပမာ-မဂၤလသုတ္လာ အဓိပၸါယ္ကို ယူ၍ သံေပါက္ကဗ်ာျဖင့္ ဖြဲ႔ဆိုေသာ မဂၤလာသံေပါက္၊ ပ်ိဳ႔လကၤာျဖင့္ ဖြဲ႔ဆိုေသာ မဂၤလသုတ္ပ်ိဳ႔ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။

တနည္းအားျဖင့္-ဘူရိဒတ္ ဇာတ္အ႒ကထာ တက်မ္းတည္းက

၁။ ဘူရိဒတၱဇာတက အ႒ကထာပါဌ္၊

၂။ ဘူရိဒတၱဇာတက အ႒ကထာနိသ်၊

၃။ ဘူရိဒတၱ ဇာတက အ႒ကထာ ျမန္မာျပန္ႏွင့္

၄။ ဘူရိဒတၱ ဇာတက ပ်ိဳ႔-ဟူ၍ က်မ္းေလးမ်ိဳး ပြားထြက္လာႏိုင္သည္ကို ဆိုလိုသည္။

အ႒ကထာ ဋီကာက်မ္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ လက္သန္းအ႒ကထာႏွင့္ လက္သန္းဋီကာမ်ားအေၾကာင္းကိုလည္း သိရွိထားသင့္သည္။ လက္သန္းအ႒ကထာ ဆိုသည္မွာ အ႒ကထာႀကီးမ်ားကဲ့သို႔ မူရင္းပါဠိေတာ္ တက်မ္းလံုးကို အစအဆံုး သိမ္းက်ံဳးဖြင့္ဆိုေသာ အ႒ကထာမ်ိဳးမဟုတ္။ မူရင္းပါဠိေတာ္လာ ေခါင္းစဥ္အေၾကာင္းအရာ တရပ္ရပ္ကို မူရင္းပါဠိေတာ္စကားမွ တည္ပုဒ္ကို မထည့္သြင္းေတာ့ပဲ မိမိနားလည္သလို မိမိစကားျဖင့္ အလြတ္ရွင္းျပေသာ အ႒ကထာအေသးစားကို ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။

ဥပမာ-သစၥသေခၤပ အ႒ကထာ ကဲ့သို႔ေသာ က်မ္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ယင္းလက္သန္းအ႒ကထာမ်ိဳးကို ထပ္ဆင့္ဖြင့္ျပေသာ က်မ္းမ်ိဳးကို လက္သန္းအ႒ကထာဋီကာ-ဟု ေခၚၾကသည္။

ဤကား ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာမႈနယ္ပယ္တြင္ သိမထားလွ်င္ မျဖစ္ဟု ဆိုႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အေရးႀကီးေသာ အေျခခံအက်ဆံုးက်မ္း အမ်ိဳးအစားမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ ပါဠိႏွင့္ ပိဋကတ္စာေပကို ေလ့လာလိုက္စားသူမ်ားသည္ အထက္ပါက်မ္းအမ်ိဳးအစားကို သိရွိထားမွသာလွ်င္ ရွင္းလင္းလြယ္ကူစြာ နားလည္သေဘာေပါက္ၾကမည္ျဖစ္သည္။

အဘိဓမၼာ ႏွင့္ ၀ိပႆနာ

အဘိဓမၼာ ႏွင့္ ၀ိပႆနာ
အဘိဓမၼာဟူသည္ အလြန္သိမ္ေမြ႔ ႏူးညံ႔ေသာ ဓမၼ၊ အလြန္နက္နဲ ခက္ခဲေသာ ဓမၼ၊ အလြန္က်ယ္ျပန္႔ေသာ ဓမၼ၊ အလြန္ထူးကဲေသာ ဓမၼ ျဖစ္သည္။ ဓမၼ-ဟူသည္ အရွိတရား၊ အမွန္တရား၊ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ တရား၊ သဘာ၀တရား၊ ပကတိတရား၊ ေဉယ်တရား၊ နိႆတၱတရား၊ နိယာမတရား၊ ပရမတၳတရား၊ သစၥာတရားတို႔ ျဖစ္သည္။

အလြန္႔အလြန္ သိမ္ေမြ႔ႏူးညံ႔ေသာ ခက္ခဲနက္နဲေသာ ထူးကဲက်ယ္ျပန္႔ေသာ သတၱအတၱ မဟုတ္ေသာ ပင္ကိုယ္သဘာ၀အားျဖင့္ အရွိအမွန္ျဖစ္ေသာ သိအပ္ေသာ ထိုအဘိဓမၼာ-ကို ျမတ္ဗုဒၶသည္ နတ္ျပည္၌ ေဟာခဲ့သည္။ ထိုမွ် လြန္ကဲခက္ခဲေသာ ဓမၼ-ကို စိတ္အစဥ္၌ အာရံုႏွင့္ နီ၀ရဏ ၾကား၀င္မခုဘဲ တဆက္တည္း မရပ္မနား ေတာက္ေလွ်ာက္ ဧကာသန ဧက၀ါရ နာၾကားႏိုင္မွ တတ္သိနားလည္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
လူတို႔ဌာေနမွာ စားေရး အိပ္ေရး ကိုယ္လက္သန္႔ရွင္းေရး စသည့္ အေႏွာက္အယွက္မ်ားသည္ အလုပ္တိုင္း၌ ၀င္ေရာက္ ဟန္႔တားေလ့ရွိသည္။ အလုပ္တခု၌ စိတ္ကူး စူးစိုက္ေနခိုက္ ကိုယ္ခႏၶာပင္ပန္းျခင္း၊ အေလးအေပါ့သြားလိုျခင္း၊ အစာေရစာ ဆာေလာင္ျခင္း စသည္တို႔က ၀င္ေရာက္ေႏွာင့္ယွက္ေသာေၾကာင့္ အလုပ္၌ စူးစိုက္ထားေသာ သမာဓိပ်က္စီးရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပတ္ေတာင္း ျပတ္တာင္း ႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဟာရလွ်င္ ထိုမွ်နက္နဲသည့္ အဘိဓမၼာ-သည္ လူတို႔ျပည္၌ အရာထင္၍ က်န္ခဲ့မည္ မဟုတ္ေပ။

နတ္တို႔ဌာေနမွာကား အခ်ိန္ကြာျခားခ်က္ကလည္း ေ၀းလြန္းလွသည္။ လူ႔ျပည္မွာ ႏွစ္တရာ၊ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွာ တရက္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စားခ်ိန္ အိပ္ခ်ိန္တို႔မွာ က်ဲလြန္းလွသည္။ က်င္ႀကီးက်င္ငယ္ စြန္႔ရျခင္း၊ ေညာင္းညာပင္ပန္းျခင္းလည္း မရွိေသာ ထိုနတ္မ်ားမွာ ၁၅-မိနစ္ (သူတို႔အခ်ိန္ျဖင့္) ခန္႔မွ်သာ ရွိမည့္ ထိုအဘိဓမၼာတရားပြဲကို တဆက္တည္း၊ တထိုင္တည္း၊ တစိတ္တည္း၊ တ၀ီထိတည္း နားၾကားၾကရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုနတ္မ်ားျပည္၀ယ္ ဆက္တိုက္ ေဟာခဲ့ေသာ ထိုအဘိဓမၼာကို လူတို႔ျပည္၀ယ္ အရွင္သာရိပုတၱရာအားသာလွ်င္ ရက္ေပါင္း ကိုးဆယ္၊ အႀကိမ္ကိုးဆယ္၊ ျပန္လည္ ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါေလသည္။ အရွင္သာရိပုတၱရာျဖစ္၍သာ ထိုအဘိဓမၼာ-ကို ရက္ျခား၍ နာၾကားျပီး ေဆာင္ထားႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေလသည္။

အရွင္သာရိပုတၱရာသည္ ျမတ္ဗုဒၶထံမွ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ နားၾကားခဲ့ရေသာ အဘိဓမၼာကို သူ၏တပည့္ရဟန္းငါးရာတို႔အား မက်ဥ္းအက်ယ္ ျပန္ေဟာခဲ့ေလသည္။ ထူးဆန္းသည္မွာ သင္ယူၾကေသာ ရဟန္းတို႔သည္ ျမတ္ဗုဒၶ တာ၀ႎသာသို႔ တက္ၾကြသြားေသာေန႔ကမွ အရွင္သာရိပုတၱရာထံ၌ ရဟန္းျပဳၾကေသာ ရဟန္းသစ္မ်ား ျဖစ္ၾကေလသည္။ သရက္ျဖဴပင္ရင္းက တန္ခိုးျပာဋိဟာပြဲကို ၾကည္ညိဳၾကေသာအမ်ိဳးေကာင္းသား ၅၀၀-တို႔သည္ ထိုေန႔ (၀ါဆိုလျပည့္ေန႔) မွာပင္ ရဟန္းျပဳၾက၊ ထို႔ေနာင္ တေန႔မွာပင္ အဘိဓမၼာ-ကို နာၾကားၾကရေလသည္။ ထိုအဘိဓမၼာ တရားသည္ပင္ ထိုရဟန္းတို႔အတြက္ ၀ိပႆနာ-ျဖစ္ရေပမည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုႏွစ္၀ါတြင္းမွာပင္ ထိုရဟန္း ၅၀၀-တို႔သည္ ရဟႏၲာျဖစ္ၾကျပီး ထို၀ါ (ျမတ္ဗုဒၶ ခုနစ္၀ါေျမာက္) ကၽြတ္မွာပင္ ထိုရဟန္းမ်ား အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္း ေဆာင္တို႔ (အာဘိဓမၼိက၊ သတၱပကရဏိက) ျဖစ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဓမၼ-အားလံုးတို႔ကို ေရွးဦးစြာ စုေပါင္း သိမ္းက်ံဳး၍ ျပသည္။ ထို႔ေနာင္ အေသးစိတ္ ခြဲျခမ္းေ၀ဖန္၍ ျပသည္။ တဖန္ဓာတ္ခြဲ၍ ျပသည္။ သိမ္းက်ံဳး၍ ခြဲျခမ္းေ၀ဖန္ထားေသာ ထိုဓမၼအေသးစိတ္ကို ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ ယွဥ္စပ္သတ္မွတ္ေတာ္မူျပန္သည္။ ထို႔ေနာင္ ၀ါဒအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္၍ ေ၀ဖန္ ဆန္းစစ္ေတာ္မူျပန္သည္။
ထို႔ေနာင္ အစံုစံုျပန္စုပံု၍ အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္ျပျပန္သည္။ အဘိဓမၼာ ၇-က်မ္း၌ စိတ္ ေစတသိက္ ရုပ္တို႔ စုရံုးျခင္း၊ ေ၀ဖန္ျခင္း၊ ဓာတ္ခြဲျခင္း၊ ပုဂၢိဳလ္ခြဲျခင္း၊ ၀ါဒယွဥ္ျခင္း၊ စံုညီျပဳျခင္း၊ ေၾကာင္းက်ိဳး ဆက္ျခင္းဟူေသာ ခုနစ္ပါးေသာ နည္းစနစ္တို႔သည္ တကယ္စင္စစ္ အလြန္ေလးနက္သည့္ ၀ိပႆနာ နည္းစနစ္မ်ား ျဖစ္ၾကကုန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အဘိဓမၼာ၀ိပႆနာကို နာၾကားၾကရေသာ ထိုအဘိဓမၼာ၏ အစစြာေသာေန႔တြင္မွ ရဟန္းျပဳခဲ့ၾကေသာ ရဟန္းငါးရာတို႔သည္ အဘိဓမၼာျပီးဆံုးေသာေန႔မွာပင္ သူတို႔ ၀ိပႆနာလုပ္ငန္း ျပီးဆံုးေသာေန႔ပင္ ျဖစ္ရေလသည္။
၀ိပႆနာဟူသည္ အထူးထူးေသာနည္းတို႔ျဖင့္ ရုပ္နာမ္တို႔၏ ပကတိ၊ သဘာ၀၊ နိယာမ၊ ကာရဏ၊ နိႆတၱ၊၊ အနတၱ၊ ပရမတၳတို႔ကိုရႈ၍ စူးစမ္း၍ ထြင္းေဖာက္၍ သစၥာႏွင့္သႏၲိကို ရွာေဖြေသာစနစ္ နည္းပညာတခုပင္ ျဖစ္သည္။ ရုပ္၏သဘာ၀ ရုပ္ႏွင့္ရုပ္ခ်င္း အျပန္အလွန္ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ ေက်းဇူးျပဳပံု၊ နာမ္၏သဘာ၀ နာမ္ႏွင့္နာမ္ျခင္း အျပန္အလွန္ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ ေက်းဇူးျပဳပံုတို႔ကို ဉာဏ္ျဖစ္စဥ္ဆယ္မ်ိဳးမွာ ျပထားသည့္အတိုင္း သန္႔စင္ပံု ခုနစ္မ်ိဳး တိုးတက္ပံုမ်ားကို ျပထားသည့္အတိုင္း အတြင္းကိုယ္ႏႈိက္ စူးစုိက္၍ အရွိကိုရွာေဖြေသာနည္းသည္ ၀ိပႆနာပင္ျဖစ္ရာ ၀ိပႆနာႏွင့္ အဘိဓမၼာ တသားတည္း ျဖစ္ေလသည္။
၀ိပႆနာရႈျခင္းသည္ အဘိဓမၼာကိုပင္ ရႈသည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀ိပႆနာႏွင့္ အဘိဓမၼာ ခြဲ၍မရ ျဖစ္သည္။ အဘိဓမၼာတတ္မွ ၀ိပႆနာ ရႈရမည္ဟုဆိုလိုသည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ၀ိပၸနာရႈေနျခင္းသည္ အဘိဓမၼာ သင္ၾကားေနျခင္းတမ်ိဳးလည္း ျဖစ္သည္။ စိတ္ ေစတသိက္ ရုပ္ တို႔သည္ တလံမွ်ေသာ ကိုယ္၌ အစဥ္အျမဲရွိ၍ ေနေသာေၾကာင့္ ထိုအေၾကာင္းအရာကို ေလ့လာေနျခင္း၊ သင္ယူေနျခင္းႏွင့္ ထိုစိတ္ ေစတသိက္ ရုပ္တို႔၏ သဘာ၀ကို စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကည့္ေနျခင္းတို႔သည္ ခြဲျခား၍ မရႏိုင္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
အနိမ့္ဆံုးအားျဖင့္ ဆိုရပါလွ်င္ နာမ္ရုပ္မသိလွ်င္ ၀ိပႆနာ မျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အဘိဓမၼာႏွင့္ ၀ိပႆနာ ခြဲ၍မရေၾကာင္း ေသခ်ာလွပါသည္။ နာမ္ရုပ္ႏွစ္ပါးသည္ အ၀ိဇၨာ တဏွာ ကံသာ အေၾကာင္းရင္း ရွိေၾကာင္း ကံ စိတ္ ဥတု အာဟာရသာ အေထာက္အပံ႔ရွိေၾကာင္း ေကာင္းစြာ ေဖာ္ျပသည့္ အဘိဓမၼာပါမွ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ အပိုင္ရ၊ ကခၤါ၀ိတရဏ ၀ိသုဒၶိျဖစ္ေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ အက်ိဳးေက်းဇူးတို႔ကို ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ႏွင့္ ပ႒ာန္းတို႔က ေကာင္းစြာေထာက္ျပခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၀ိပႆနာႏွင့္ အဘိဓမၼာ ခြဲျခားမရသည့္ အညမညပစၥည္း စင္စစ္ဧကန္ ျဖစ္သျဖင့္ ၀ိပႆနာ ေယာဂီတို႔ လူ႔ဘ၀ကို ေလ့လာသည့္ နည္းပညာျဖစ္သည့္ အဘိဓမၼာ-ကို လက္မလႊတ္သင့္ေၾကာင္း ေကာင္းစြာတင္ျပအပ္ပါသတည္း။

( သီတဂူ ဆရာေတာ္ )

ဆင္းရဲ သံုးမ်ိဳး

ဆင္းရဲ သံုးမ်ိဳး

(၁) ဒုကၡ ဒုကၡ

(၂) ၀ိပရိနာမ ဒုကၡ

(၃) သခၤါရ ဒုကၡ

ဒီဆင္းရဲသံုးမ်ိဳးအနက္ ဒုကၡဒုကၡ-ဆိုတာ ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္း၊ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းဟာ အမွန္ဆင္းရဲတာျဖစ္လို႔ ဒုကၡဒုကၡလို႔ ေခၚတယ္။ ဒီ ဒုကၡဒုကၡဆင္းရဲမ်ိဳးကိုေတာ့ ရွာေဖြေနဖို႔ မလိုဘူး။ မရွာဘဲနဲ႔ေတာင္ ေတြ႔ရလြန္းလို႔ ခက္ေနတယ္။

၀ိပရိနာမဒုကၡ-ဆိုတာ ေဖာက္ျပန္ေသာ ဆင္းရဲျခင္းလို႔ ဆိုလိုတယ္။ ဘယ္လိုေဖာက္ျပန္ေသာ ဆင္းရဲျခင္းလဲဆိုေတာ့ ဥပမာ-ည ပြဲၾကည့္တာေပါ့။ ကိုယ့္စိတ္ကေတာ့ ႏွစ္သက္သာယာျပီး ခ်မ္းသာသလိုလို ထင္ေနတယ္။ အမွန္ကေတာ့ ဆင္းရဲျခင္းတရားပဲ။ အဲဒီလို ဆင္းရဲတာကို ခ်မ္းသာလို႔ထင္ေနတဲ့ ဆင္းရဲက ၀ိပရိနာမ ဒုကၡတဲ့။ သူ႔ကိုလည္း ရွာေဖြဖို႔မလိုပါဘူး။ အနည္းငယ္ စဥ္းစားၾကည့္ရံုနဲ႔ သိႏိုင္ပါတယ္။ ရွာေဖြရမည့္ ဒုကၡက သခၤါရဒုကၡ-တဲ့။

သခၤါရဆိုတာ အနက္ေလးမ်ိဳး ရွိတယ္။ အဘိဓာန္ဂါထာ နံပါတ္ ၈၃၂-မွာ-

သခၤါေရာ သခၤေတ ပုညာ-ဘိသခၤါရာဒိေက ပိစ ။

ပေယာေဂ ကာေလ သခၤါရာ၊ ဒ်ဘိ သံခရေဏသု စ ။ တဲ့

၁။ သခၤါရဆိုတဲ့ပုဒ္က ရုပ္နာမ္ သခၤတအနက္ကိုလည္း ေဟာတယ္။

၂။ ပုညာဘိသခၤါရ၊ အပုညာဘိသခၤါရ၊ အာနဥၨာဘိသခၤါရ ဆိုတဲ့ ကုသိုလ္ကံ၊ အကုသိုလ္ကံ ကိုလည္းေဟာတယ္။

၃။ အားထုတ္ျခင္း လံ႔ုလအနက္ကိုလည္း ေဟာတယ္။

၄။ ကာယသခၤါရ၊ ၀စီသခၤါရ၊ မေနာသခၤါရ ဆိုတဲ့ ကိုယ္ ႏႈတ္ စိတ္တို႔ျဖင့္ ျပဳလုပ္ျခင္း အနက္ကိုလည္း ေဟာတယ္။

အဲဒီ သခၤါရအနက္ေတြထဲက သခၤါရ ဒုကၡ-ဆိုတာဟာ ရုပ္နာမ္ဆင္းရဲျခင္းကို ဆိုလိုတယ္။ ဆင္းရဲျခင္းဒုကၡက ကင္းလြတ္လိုလွ်င္ ရုပ္နာမ္တရားရဲ႔ ဆင္းရဲျခင္းဒုကၡအစစ္ကို ျမင္ေအာင္ ရွာပါတဲ့။
ဒုကၡ-လို႔ ဒီေနရာမွာသံုးတာက ဆိုင္းထမ္းဥပမာႏွင့္ သံုးတာပါ။ ဆိုင္းထမ္းတဲ့သူဟာ အလယ္ကထမ္းေတာ့ ေဘးကႏွစ္ခုဟာ အလိုအေလ်ာက္ ပါသြားတဲ့ ဥပမာလို ရုပ္နာမ္ရဲ႔ လကၡဏာဟာ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ လို႔ သံုးမ်ိဳးရွိရာမွာ ဒုကၡကိုျမင္လွ်င္ က်န္တဲ့ အနိစၥ၊ အနတၱတရားမ်ားကို ျမင္လာတာေပါ့။ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱကိုျမင္လွ်င္ ရုပ္နာမ္အေပၚ တပ္မက္တဲ့တဏွာ မရွိေတာ့ဘူး။ ဒုကၡသစၥာေခၚရတဲ့ ရုပ္နာမ္အသစ္လည္း မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ စစ္မွန္ေသာဆင္းရဲျခင္း ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားျပီ။

ဒါေၾကာင့္ ဆင္းရဲဒုကၡက ကင္းလြတ္ခ်င္လွ်င္ ဆင္းရဲဒုကၡအစစ္ကို ေတြ႔ေအာင္ရွာလို႔ ေျပာခဲ့တာေပါ့။

( တည္ေတာဆရာေတာ္ )

ကိေလသာေမႊေနာက္ မိုးေအာက္ကလူေတြ-စာအုပ္ ႏွာ ၁၇-မွ

ကိေလသာ ပယ္သတ္ နည္း

တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာေတြဟာ ဘယ္မွာကိန္းေအာင္းပါသလဲ ဆိုရင္ ခႏၶာအစဥ္မွာ ကိန္းေအာင္ေနပါတယ္။

ခႏၵာအစဥ္ဆိုတာကို အနည္းငယ္ခ်ဲ႔ျပီး ေျပာျပပါဦးမယ္။

ေလာကမွာ ပညတ္တရား, ပရမတ္တရားလို႔ တရားႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ပညတ္တရားဆိုတာ လူတေယာက္နဲ႔တေယာက္ စကားေျပာၾကတဲ့အခါ နားလည္လြယ္ေအာင္ စကားေျပာလို႔ျဖစ္ေအာင္ ေရွးပညာရွင္ႀကီးမ်ား တင္စားေခၚေ၀ၚထားတဲ့ ေယာက်္ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ ဆိုတဲ့ အမည္နာမေတြဟာ ပညတ္ေတြပဲ။ ပုထုဇဥ္မွန္သမွ် ပညတ္ကိုသာ သိတယ္။ ပညတ္ကို ေဖာက္ခြဲျပီး ပရမတ္ကို မသိၾကဘူး။ ပရမတ္ကို မသိၾကလို႔ လူကို လူလို႔ထင္တယ္။ ေခြး, ႏြား, ၾကက္, ၀က္-ကို ေခြး, ႏြား, ၾကက္, ၀က္-လို႔ပဲထင္တယ္။ မိန္းမကို မိန္းမလို႔ ထင္ျပီး ေယာက်္ားကို ေယာက်္ားလို႔ ထင္ၾကတယ္။

ပညတ္ဆိုတာ တင္စားထားတာ။ တကယ္စစ္မွန္တဲ့ ပရမတ္မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ငါ, သူတပါး, ေယာက်္ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ စတဲ့ ပညတ္တို႔ရဲ႔ အမွန္ရွိတဲ့တရားကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ရုပ္တရားႏွင့္ နာမ္တရားသာ ရွိတယ္။ ငါ, သူတပါး, ေယာက္်ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ ဆိုတာက တင္စားထားတဲ့ ပညတ္။ အမွန္တရား မဟုတ္ဘူး။ အမွန္တရားက ရုပ္တရားႏွင့္ နာမ္တရားပဲ။ အဲဒီ ရုပ္တရားႏွင့္ နာမ္တရားကေတာ့ ျမဲျမံခိုင္ခံ႔တည္တံ႔တဲ့ တရားေတြလားဆိုေတာ့ အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ (ျဖစ္ျပီးလွ်င္ ပ်က္၊ ပ်က္ျပီးလွ်င္ ျဖစ္) တဲ့ ခႏၶာအစဥ္မွ်သာျဖစ္တယ္။

ျမဲျမံခိုင္ခံ႔တည္တံ႔တဲ့တရား တခုမွ်မဟုတ္ဘူး။ မိမိတို႔သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ပြားေနၾကတဲ့ တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာေတြဟာ အဲဓီခႏၶာအစဥ္မွာ ကိန္းေအာင္ၾကတယ္။ ကိေလသာကိန္းေအာင္းတာက သံုးမ်ိဳးရွိတယ္။

အဲဒီကိေလသာသံုးမ်ိဳးကို-

၁။ အႏုသယ ကိေလသာ

၂။ ပရိယု႒ာန ကိေလသာ

၃။ ၀ီတိကၠမ ကိေလသာ-လို႔ေခၚတယ္။

၁။ အနုသယ ကိေလသာ-ဆိုတာ ဥပါဒ္, ဌီ, ဘင္ အားျဖင့္ ထင္ရွားမျဖစ္ေပၚဘဲ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့ ကိေလသာမ်ိဳးကိုေခၚတယ္။

၂။ ပရိယု႒ာန ကိေလသာ-ဆိုတာဟာ ဒြါရႏွင့္အာရံု တိုက္ၾကံဳမိျပီး အတြင္းသႏၲာန္မွာ ထၾကြေသာင္းက်န္းလာတဲ့ ကိေလသာမ်ိဳးကို ေခၚတယ္။ အိပ္ေပ်ာ္ရာက ႏိုးလာတဲ့ ကိေလသာေပါ့။

အဲဒီ ပရိယု႒ာန ကိေလသာက မိမိစိတ္အတြင္းမွာသာ ေသာင္းက်န္းထၾကြလာတာျဖစ္လို႔ အျပင္လူ အေနနဲ႔ သိပ္မသိသာဘူး။ အကဲခတ္ၾကည့္မွ သိသာတဲ့ ကိေလသာမ်ိဳးေပါ့။

၃။ ၀ီတိကၠမ ကိေလသာ-ဆိုတာက စိတ္အတြင္း ေသာင္းက်န္းရံုမကဘူး။ စိတ္မွာ မွီခိုတဲ့ ကိေလသာက စိတ္ကိုပါမက ခႏၶာကိုယ္ကိုပါ ႏိုင္ျပီး လြန္က်ဴးမိတဲ့ ကိေလသာမ်ိဴးျဖစ္တယ္။

ဒီကိေလသာသံုးမ်ိဳးဟာ ရုပ္အစဥ္ နာမ္အစဥ္မွာ ကိန္းေအာင္းတယ္။

ဒီကိေလသာေတြကုန္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမွာလဲဆိုေတာ့ အတိုခ်ဳပ္အားျဖင့္                                    ၀ိပႆနာရႈရမွာပါ။                 ၀ိပႆနာရႈတယ္ဆိုတာ ပညတ္အေပၚ ရႈလို႔မရဘူး။ ပရမတ္အေပၚမွာ ရႈရတယ္။ ပညတ္က မ်က္စိႏွင့္ျမင္ေကာင္းတယ္။ ရုပ္နာမ္ဆိုတဲ့ ပရမတ္ကေတာ့ မ်က္စိႏွင့္ မျမင္ရဘူး။ ဉာဏ္ႏွင့္ျမင္မွ ရတယ္။ ဉာဏ္ႏွင့္ျမင္တဲ့ရုပ္နာမ္က အမွန္တကယ္ရွိတယ္။ မ်က္စိႏွင့္ျမင္တဲ့ ငါ, သူတပါး, ေယာက်္ား, မိန္းမ စတဲ့ ပညတ္က အမွန္တကယ္မရွိဘူး။

ဒါေပမယ့္ မ်က္စိနဲ႔ျမင္ေတြ႔ေနရတဲ့ ငါ, သူတပါး, ေယာက်္ား, မိန္းမ ဆိုတဲ့ ပညတ္ကို ပုထုဇဥ္ေတြက အမွန္တကယ္ရွိတယ္ထင္လို႔ ပညတ္အေပၚ လိုခ်င္မႈ (ေလာဘ)၊ ျပစ္မွားမႈ (ေဒါသ) စတဲ့ ကိေလသာေတြ ျဖစ္ေနၾကတာ။ မ်က္စိႏွင့္ ျမင္ရတာဟာ ပညတ္ပဲ။ ပညတ္ဆိုတာ တကယ္ရွိတာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္ရွိတဲ့တရားက ရုပ္နာမ္ပါလား။ တကယ္ရွိတယ္ဆိုတဲ့ ရုပ္နာမ္ဟာလည္း ျဖစ္ပ်က္မွ်သာပါကလားလို႔ သိခဲ့လွ်င္ ကိေလသာဆိုတာ မျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကိေလသာေတြကုန္ေအာင္ ၀ိပႆနာ လုပ္ရမယ္လို႔ ေျပာခဲ့တာပါ။

ဒီကိေလသာေတြကို ဘယ္စိတ္နဲ႔ ပယ္သလဲဆိုေတာ့ ကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ ပယ္တယ္။

အဲဒီကုသိုလ္က-

၁။ ကာမကုသိုလ္

၂။ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္

၃။ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္-လို႔ သံုးမ်ိဳးရွိပါတယ္။ အဲဒီ သံုးမ်ိဳးအနက္

ကာမသတၱ၀ါေတြရဲ႔ သႏၲာန္မွာျဖစ္တဲ့ ကုသိုလ္ကို ကာမကုသိုလ္လို႔ ေခၚတယ္။ ကာမသတၱ၀ါဆိုတာ သတၱ၀ါမ်ား က်င္လည္ရာ ၃၁-ဘံုအတြင္းက အပါယ္ေလးဘံုရယ္, လူ႔ဘံုရယ္,နတ္ျပည္ေျခာက္ဘံုရယ္။ ဒီ ၁၁-ဘံုကို ကာမတရား က်က္စားက်င္လည္ရာျဖစ္လို႔ ကာမဘံုလို႔ ေခၚတယ္။ ဒီကာမ ၁၁-ဘံုမွာျဖစ္တဲ့ သတၱ၀ါကိုေတာ့ ကာမသတၱ၀ါလို႔ေခၚတယ္။

အဲဒီကာမသတၱ၀ါရဲ႔ သႏၲာန္မွာျဖစ္တဲ့ ဒါနကုသိုလ္, သီလကုသိုလ္, ဘာ၀နာကုသိုလ္ကို (ကာမကုသိုလ္) လို႔ေခၚတယ္။ ကာမကုသိုလ္စိတ္က ကိေလသာကာမတရားမ်ားကို တဒဂၤပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္သတဲ့။ တဒဂၤပဟာန္ဆိုတာ ေခတၱမွ်သာ ပယ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုလိုတယ္။
မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္က ကိေလသာတရားကို ၀ိကၡမၻနပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္သတဲ့။ ဘယ္လိုပယ္ခြါတာလဲဆိုေတာ့ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္က ကိေလသာကို စ်ာန္ရသမွ် ပယ္ခြါတယ္လို႔ ဆိုလိုတယ္။ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္ဆိုတာ ရုပကုသိုလ္ ငါးခုႏွင့္ အရူပကုသိုလ္ေလးခု ေပါင္း ၉-ခုေသာ ကုသိုလ္ကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္တယ္။ မိမိတို႔သႏၲာန္မွာ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္ ၉-ခု ျဖစ္ပြားခဲ့လွ်င္ ကိေလသာတရားေတြကို စ်ာန္ရေနသမွ် ကာလပတ္လံုး ပယ္ခြါႏိုင္သတဲ့။ စ်ာန္ရေနသမွ် ကာလပတ္လံုး ကိေလသာကို ပာ္ခြါႏိုင္သည္ကို ေထာက္လို႔ စ်ာန္ပ်က္သည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ ကိေလသာေတြ ျပန္ေပၚလာႏိုင္ေသးတယ္လို႔ မွတ္ရမယ္။

ကာမကုသိုလ္တို႔ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္တို႔ဟာ ကိေလသာကို အၾကြင္းမဲ့ မပယ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ေခတၱခဏမွ်သာ ပယ္ခြါႏိုင္တယ္။ ကိေလသာေတြ ေနာင္ျပန္မေပၚေအာင္ ပယ္ခြါႏိုင္တဲ့ကုသိုလ္က ေလာကုတၱရာ ကုသိုလ္ျဖစ္တယ္။ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္က ကိေလသာေတြကို ေနာက္တဖန္ မေပၚလာေအာင္ သမုေစၧဒပဟာန္ႏွင့္ ပယ္ခြါႏိုင္တယ္။ (သမုေစၧဒ ဆိုတာ ေကာင္းစြာ အၾကြင္းအက်န္မရွိ ပယ္ျဖတ္တယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။)

ကိေလသာကို တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာ-လို႔ သံုးႏႈန္းၾကတယ္။ အမွန္ ကိေလသာကေတာ့ တရားကိုယ္အားျဖင့္ ၁၀-ပါးတည္းရွိတယ္။ ကိေလသာဆယ္ပါးက-( ေလာဘ,ေဒါသ, ေမာဟ, မာန, ဒိ႒ိ,  ၀ိစိကိစၧာ, ထိန, ဥဒၶစၥ, အဟိရိက, အေနာတၱပၸ) တို႔ ျဖစ္ၾကတယ္။

ကိေလသာ ၁၀-ပါးအနက္ ဒိ႒ိ ႏွင့္ ၀ိစိကိစၧာကို ေသာတာပတၱိမဂ္ကုသိုလ္က ပယ္တယ္။

ေဒါသကို အနာဂါမိမဂ္ကုသိုလ္က ပယ္တယ္။

က်န္တဲ့ကိေလသာေတြကိုေတာ့ အရဟတၱမဂ္ကုသိုလ္က ပယ္တယ္။

သကဒါဂါမိမဂ္ကုသိုလ္ကေတာ့ ဘယ္ကိေလသာကိုမွ မပယ္ႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္လည္း ကိေလသာေတြ ေခါင္းပါးသြားေအာင္ အားနည္းသြားေအာင္ေတာ့ ျပဳလုပ္ႏိုင္သတဲ့။

ေလာကုတၱရာကုသိုလ္က ကာမကုသုိလ္,မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္တို႔လို ကိေလသာကို ပယ္တာျခင္းတူေသာ္လည္း ေတာ္ေတာ္ၾကာ ျပန္ေပၚလာတဲ့ ပယ္နည္းမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ ပယ္ျပီးတဲ့ေနာက္ လံုး၀ျပန္မေပၚလာေတာ့တဲ့ ပယ္နည္းမ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္ရဲ႔ ပယ္နည္းကို သမုေစၧဒပဟာန္ပယ္နည္းလို႔ က်မ္းမ်ားမွာ ျပထားတယ္။

( တည္ေတာ ဆရာေတာ္ )

ကိေလသာေမႊေနာက္ မိုးေအာက္ကလူေတြ-မွ

သဂၤဟတရားေလးပါး

သဂၤဟတရား ေလးပါး

သဂၤဟသည္ ပါဠိစကားျဖစ္သည္။ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းဟူ၍ အနက္အဓိပၸါယ္ရသည္။ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းဟူရာ၌ တပါးသူတို႔အား ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းကို ဆိုလိုသညိ။ ဤသဂၤဟတရား ထြန္းကားမွ ေလာကႀကီး သာယာျငိမ္းခ်မ္းသည္။ အေျခအေနအားေလ်ာ္စြာ သဂၤဟတရားတို႔ကို က်င့္သံုးေသာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ႀကီးပြားခ်မ္းသာၾကသည္။ တဦးႏွင့္တဦး ဆက္ဆံၾကရာတြင္ ဤသဂၤဟတရားမ်ားသည္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ တရားမ်ားျဖစ္ၾက၏။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေဟာၾကားေတာ္မူခ်က္ အရ သဂၤဟတရားေလးပါးရွိသည္။

ယင္းတို႔မွာ-

၁။ ေပးကမ္းေထာက္ပံ့ျခင္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း (ဒါန)

၂။ ခ်စ္ဖြယ္စကား ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း (ေပယ်၀စၥ)

၃။ သူ႔အက်ိဳးျပီးေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖင့္ ခ်ီူးေျမႇာက္ျခင္း (အတၳစရိယာ)

၄။ ကိုယ္ႏွင့္ထပ္တူ ျပဳမူဆက္ဆံျခင္းအားျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း (သမာနတၳတာ) တို႔ျဖစ္သည္။

ဤေနရာ၌ ေပးကမ္းေထာက္ပံ႔ျခင္းျဖင့္ ခ်ီူေျမႇာက္ျခင္း ဆိုသည္မွာ-ပစၥည္းလက္ေဆာင္ေပး၍ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းျဖစ္သည္။

ခ်စ္ဖြယ္စကား ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း ဆိုသည္မွာ-လူအမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေျပာဆိုရာတြင္ နား၀င္ခ်ိဳသာသည့္ အေခၚအေ၀ၚမ်ိဳး၊ အေျပာမ်ိဳးျဖင့္ ဆက္ဆံျခင္းျဖစ္သည္။

အေဖ အေမ အကိုအမ အေဒၚ ဦးႀကီးဦးေလး ညီမေလး ညီေလး ေမာင္ေလး စသည္ျဖင့္ေခၚ၍ ခင္မင္စြာ ေျပာဆိုဆက္ဆံျခင္းျဖစ္သည္။

သူ႔အက်ိဳးျပီးေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း ဆိုသည္မွာ-တပါးသူတို႔၌ သာမႈ နာမႈ ျပစ္မႈ စေသာ ကိစၥရပ္မ်ား ႀကံဳလာလွ်င္ လက္ေဆာင္ေပးပို႔ရံုျဖင့္ မျပီးေသး၊ ခ်စ္ဖြယ္စကား ေျပာေန၍လည္း မျပီးေသး၊ ထိုကိစၥမ်ား ျပီးစီးေအာင္ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ရျခင္း ျဖစ္သည္။

ကိုယ္ႏွင့္ထပ္တူ ျပဳမူဆက္ဆံျခင္းအားျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း ဆိုသည္မွာ-အမ်ိဳး ဥစၥာ ရာထူး ဂုဏ္သိန္အားျဖင့္ မိမိႏွင့္မညီမွ်ေသာ္လည္း တန္းတူထား၍ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံရျခင္း ျဖစ္သည္။

ဘုရားရွင္က-ဤသဂၤဟတရား ေလးမ်ိဳးတို႔သည္ သြားေနေသာ ရထား (လွည္း) ကို ဘီးထြက္မသြားေအာင္ ၀င္ရိုးအစြန္း၌ တပ္ထားေသာ နားေစာင့္က ခ်ီးေျမႇာက္ေထာက္ပံ့ထားသကဲ့သို႔ လူ႔ေလာကကို ခ်ီးေျမႇာက္ထားေသာ တရားတို႔မည္ကုန္၏။ မိခင္အရင္းပင္ျဖစ္ေစကာမူ သားသမီးတို႔အေပၚ၌ သဂၤဟတရားေလးပါး ပ်က္ကြက္လွ်င္ သားသမီးတို႔၏ ျမတ္ႏိုးျခင္း၊ ပူေဇာ္ျခင္းကို မခံရေပ။ ဖခင္လည္း ထို႔အတူပင္ သဂၤတရားေလးပါး ပ်က္ကြက္လွ်င္ သားသမီး၏ ျမတ္ႏိုးျခင္း၊ ပူေဇာ္ျခင္းကို မခံရေပ။ ပညာရွိတို႔သည္ ထိုသဂၤဟတရားတို႔ကို ေကာင္းစြာ ဆင္ျခင္ကုန္ေသာေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္ၾကကုန္၏။ ထိုပညာရွိတို႔ကား ခ်ီးမြမ္းထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္၏-ဟူ၍ ဆိုဆံုးမထားေပသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အားလံုး လူငယ္ လူရြယ္ လူႀကီးမေရြး၊ အမ်ိဳး ဘာသာမေရြး၊ သဂၤဟတရားေလးပါးကို လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းျဖင့္ မိမိတို႔ဘ၀ႏွင့္ ေလာကႀကီး ျငိမ္းခ်မ္းသာယာေအာင္ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္သင့္ၾကေပသည္။

တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ေရး စာေမးပြဲႀကီး

တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ေရး စာေမးပြဲႀကီးကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၄၉-ခုႏွစ္မွစ၍ ႏွစ္စဥ္မပ်က္ က်င္းပလာခဲ့သည္။ ယခုအခါ ၅၄-ႀကိမ္ေျမာက္ တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ေရး စာေမးပြဲႀကီးကိုပင္ က်င္းပျပီးစီးခဲ့ေပျပီ။

တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ေရး စာေမးပြဲႀကီးမွာ ပိဋကတ္သံုးပံုကို အာဂံုျပန္ႏွင့္ သေဘာေရးေျဖ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး ျပန္ဆိုေျဖၾကရေသာ စာေမးပြဲႀကီးျဖစ္သည္။ အဆင့္အတန္း အျမင့္ဆံုးႏွင့္ အခက္ခဲဆံုးစာေမးပြဲႀကီးလည္း ျဖစ္သည္။ ရက္ေပါင္း ၃၃-ရက္တိုင္တိုင္ ေျဖဆိုရသျဖင့္ စာေမးပြဲေျဖဆိုရက္ အၾကာျမင့္ဆံုးေသာ စာေမးပြဲႀကီးလည္း ျဖစ္သည္။

တိပိဋကဓရ သာသနာ့အာဇာနည္ဘြဲ႔ထူးကို ခံယူႏိုင္ရန္-

(က) စာမ်က္ႏွာ ၂၂၆၀-ရွိေသာ ၀ိနယပိဋကတ္ကို၄င္း။

(ခ) စာမ်က္ႏွာ ၇၇၉-ရွိေသာ သုတၱႏၲပိဋကတ္ကို၄င္း။

(ဂ) စာမ်က္ႏွာ ၄၉၈၇-ရွိေသာ အဘိဓမၼပိဋကတ္ကို၄င္း။

စုစုေပါင္း စာမ်က္ႏွာ ၈၀၂၆-ရွိေသာ ပိဋကတ္သံုးပံုကို ေကာင္းမြန္စြာ အာဂံုျပန္ဆိုႏိုင္ၾကရသည္။

ထို႔ျပင္ ထိုပိဋကတ္သံုးပံု ပါဠိေတာ္မ်ား၏ သေဘာသဘာ၀ အနက္အဓိပၸါယ္ အ၀၀တို႔ကိုလည္း အ႒ကထာ, ဋီကာ, အႏု, မဓု, ေယာဇနာ, ဂ႑ိ-ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ ေအာင္ျမင္စြာ ေျဖဆိုႏိုင္ၾကရသည္။ တိပိဋကဓရ ဘြဲ႔ထူးကို ဆြတ္ခူးႏိုင္ရန္မွာ အလြန္တရာ ခက္ခဲလွေပသည္။

ဤမွ်ခက္ခဲေသာ္လည္း ယေန႔အထိ တိပိဋကဓရ၊ တိပိဋကေကာ၀ိဒ ဘြဲ႔ထူးကို ဆြတ္ခူးရရွိေတာ္မူေသာ ရဟန္းျမတ္ အားဇာနည္မ်ားမွာ ၉-ပါးအထိ ေပၚထြက္လာခဲ့ျပီျဖစ္ရာ သာသနာေတာ္အတြက္ ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္ အားတက္ဖြယ္ ေကာင္းလွေပသည္။ လႈိက္လွဲစြာလည္း ဦးခိုက္ပူေဇာ္မိပါသည္။

ဤသို႔ သာသနာ့အာဇာနည္ ပုဂၢိဳလ္ထူးမ်ား ေပၚထြက္လာေအာင္ စာရင္းသြင္းေျဖဆိုၾကသည့္ သာသနာ့အာဇာနည္ ေလာင္းလ်ာမ်ားကိုလည္း အထူးေက်းဇူးတင္မိပါသည္။ ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ယူမိပါသည္။ ထို႔ျပင္ စီစဥ္အားေပးခ်ီးေျမႇာက္လ်က္ရွိေတာ္မူၾကေသာ သာသနာ့ဦးေသွ်ာင္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးမ်ားကိုလည္း ဦးခိုက္မိပါသည္။ ျပည္သူတို႔၏ သဒၶါေစတနာ ထက္သန္စြာ အားေပးပူေဇာ္မႈတို႔ကိုလည္း သာဓုေခၚမိပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ ၂၀၀၁-ခုႏွစ္ စာရင္းအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လက္ရွိသာသနာျပဳလ်က္ရွိေသာ ရဟန္းေတာ္ေပါင္းမွာ-၁၇၀၁၆၅-ပါး ရွိေပသည္။

ထိုရဟန္းေတာ္မ်ား သီးတင္းသံုးလ်က္ရွိေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေပါင္းမွာ-၅၁၈၁၄-ေက်ာင္း ရွိသည္။
သာသနာ့ႏြယ္၀င္ သီလရွင္ေပါင္းမွာ-၂၆၂၃၂-ပါးျဖစ္ျပီး
သီလရွင္ေက်ာင္းေပါင္းမွာ ၂၆၉၉-ေက်ာင္းရွိသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ သာသနာေတာ္တြင္ ဂုိုဏ္းအားျဖင့္ သံဃာ့ဂိုဏ္းႀကီး ၉-ဂုိဏ္းရွိသည္။ ၄င္းတို႔မွာ-

(၁) သုဓမၼာဂုဏ္း

(၂) ေရႊက်င္ဂုိဏ္း

(၃) ဓမၼာႏုဓမၼ (မဟာဒြါရ) နိကာယဂိုဏ္း

(၄) ဓမၼ၀ိနယာႏုေလာမ (မူလဒါြရ) နိကာယဂိုဏ္း

(၅) အေနာက္ေခ်ာင္း ဒါြရဂိုဏ္း

(၆) ေ၀ဠဳ၀န္နိကာယဂိုဏ္း

(၇) စတုဘုမၼိက မဟာသတိပ႒ာန္ (ငွက္တြင္း) ဂိုဏ္း

(၈) ဂဏ၀ိမုတ္ (ကူးတို႔) ဂိုဏ္း

(၉) ဓမၼယုတၱိနိကာယ (မဟာရင္) ဂိုဏ္းတို႔ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔ကို အဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္ႀကီး ၄၇-ပါးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္။

ထိုအဖြဲ႔၀င္ ဆရာေတာ္မ်ားကို အဖြဲ႔ခြဲ သံုးခု ခြဲထားသည္။

ေႏြ အဖြဲ႔ခြဲ၊ မိုး အဖြဲ႔ခြဲ၊ ေဆာင္း အဖြဲ႔ခြဲ တို႔ျဖစ္သည္။

အဖြဲ႔ခြဲတခုသည္ ၄-လစီ သာသနာ့တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရေပသည္။



ေမတၱာျဖင့္

ေမာ္လူး မွ  ထပ္ဆင့္ တင္ၿပ လိုက္ပါသည္
 
ေအာင္ၿပည့္စံုေအး