ေၾကာက္မက္ဖြယ္ မီး (၁၁) မ်ဳိး
•ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ
•ဇာတိ၊ ဇရာ၊ မရဏ
•ေသာက၊ ပရိေဒဝ၊ ဒုကၡ၊ ေဒါမနႆ၊ ဥပါယာသ
အထက္ပါမီး (၁၁) ပါးသည္ ပကတိမီးအစစ္မဟုတ္ေသာ္လည္း မီးကဲ့သို႔ေလာင္ေစတတ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ပကတိမီိးသည္ မိမိ၏ ျဖစ္ပြားမွီေနရာ ထင္းကိုေလာင္ကြ်မ္းဖ်က္စီးသကဲ့သို႔ ရာဂစေသာ (၁၁) ပါးေသာ တရားတို႔သည္ မိမိ၏ ျဖစ္ပြားရာ သတၱဝါတို႔ကို ေလာင္ကြ်မ္း ဖ်က္ဆီီးတတ္ေသာေၾကာင့္္လည္ေကာင္း၊ ပကတိမီးႏွင့္တူ၍ မီးဟုေခၚသည္။
ပကတိမီးထက္ျပင္း
ပကတိမီိးကိုေရျဖင့္ျငိမ္းသတ္ႏုိင္၏၊ ရာဂစေသာ (၁၁) ပါးေသာမီးကို ျမစ္ၾကီးငါးသြယ္ ျမစ္ငယ္ငါးရာ သမုဒၵရာေလးစင္းမွ ေရေတြႏွင့္ ပက္ျဖန္းေသာ္လည္း ျငိမ္းႏႈိင္ဖြယ္ရာမရွိ၊ ၄င္းေရထဲမွာ ဆင္း၍စိမ္ေနေသာ္လည္း မျငိမ္းႏိုင္။
ရာဂစေသာ (၁၁) ပါးေသာမီးေလာင္၍ ေသသျဖင့္ အဝီစိငရဲသို႔ ေရာက္ခဲ့ရာ ထိုအဝီစိမီိးကလည္း ရာဂစေသာ (၁၁) မီးကို ျပာက်သြားေအာင္ မတတ္ႏိုင္ေပ။
သာဓက-(၁)
သီဟိုကြ်န္း၌ ဘိကၡဴူနီမငယ္တစ္ပါးသည္ စိတၱပဗၺတေက်ာင္းတြင္ ဥပုသ္ျပဳဖို႕ရန္ ေရာက္လာေသာအခါ သိမ္တံခါးဝ၌ ထုလုပ္ထားေသာ လုလင္ပ်ဳိ ရုပ္လံုးရုပ္ၾကြကို ေတြ႔ျမင္လိုက္ရာ တပ္မက္ခ်စ္ခင္ေသာရာဂစိတ္ျဖစ္္၍ ရာဂမီး အသည္းႏွလံုးကို ေလာင္ကြ်မ္းကာ မတ္တတ္ရပ္လ်က္ ေသသြားခဲ့ရသည္။
သာဓက -(၂)
သီဟိုကြ်န္း ရြာတစ္ရြာတြင္ ရဟႏၱာဆရာေတာ္ၾကီးတစ္ပါး ေက်ာင္းထိုင္၍ စာသင္သားတပည္႔မ်ားကို စာသင္ေပးယင္း ဒကာ၊ ဒကာမ်ားအား တရားျပသကာ ပရိယတ္၊ ပဋိပတ္ သာသနာ့ တာဝန္နွစ္ရပ္လံုးကို ထမ္္းေဆာင္ကာ သာသနာျပဳ၍ ခ်မ္းသာစြာ သီတင္းသံုးေန၏။
မိုးဦးက်၍ ဝါဆိုခါနီးအခိ်န္တြင္ ရုပ္ေခ်ာေခ်ာ ရဟန္းပ်ဳိေလးတစ္ပါး ဆရာေတာ္ၾကီး၏ ေက်ာင္းတြင္ စာသင္ၾကား၍ ေနလိုပါေၾကာင္း လာေရာက္ေလ်ာက္ထားေလသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ ထိုရဟန္းကေလးအား ဆင္ျခင္၍ ၾကည့္လိုက္ရာ အသက္အႏၱရာယ္ ထိခိုက္မည္ကို ျမင္သျဖင့္ ေနခြင့္မျပဳေပ၊ သို႔ရာတြြင္ ထိုရဟန္းပ်ဳိမွ ေနခြင့္ရလိုေၾကာင္း အၾကိမ္ၾကိမ္အဖန္ဖန္ ထပ္မံ၍ ေလ်ာက္ထားေလသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီးမွ ထိုရဟန္ေတာ္ေလးအား ဝန္ခံကတိတစ္ခုကို လိုက္နာရန္ မိန္႔ၾကားေလသည္။ထိုကတိမွာ - ထိုေက်ာင္း၌ စာသင္၍ေနထိုင္စဥ္ ရြာတြင္းသို႔ မည္သည္႔အခါမွ် မဝင္ရ ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ရဟန္းပ်ဳိသည္လည္း ဝန္ခံကတိစကားကို ေလးစားစြာလိုက္နာလ်က္ စာေပတတ္ေျမာက္ေအာင္သင္ၾကားေလသည္။ စာသင္၍ ျပီးဆံုးေသာအခါ ထိုရဟန္းပ်ဳိကေလးသည္ ထိုေက်ာင္းမွထြက္ခြာခြင့္ေပးရန္ ဆရာေတာ္ၾကီးအား ေလ်ာက္ထား၍ေက်ာင္းတိုက္မွ ထြက္ခြာလာခဲ့ရာ ရြာတြင္းသို႔ ဆြမ္းခံၾကြလိုေသာ မိမိ၏ဆႏၵအတိုင္း ဆြမ္းခံၾကြဝင္ေလ၏၊ စိတ္ထဲမွလည္းရြာတြင္းသို႔ ဆြမ္းခံၾကြသျဖင့္ ဘာျဖစ္လာလိမ့္မည္လဲဟု ေတြးေနမိသည္။ တစ္အိမ္ေက်ာ္ျဖတ္ တစ္အိမ္ရပ္ရင္း အစဥ္အတိုင္းဆြမ္းခံၾကြလာရာ တစ္ေနရာအေရာက္တြင္ “ဘုန္းဘုန္းဘုရား ရပ္ေတာ္မူပါအံုးဘုရား”…ဟု အသံခ်ဳိခ်ဳိေလးတစ္သံ ရဟန္းပ်ဳိေလး၏ နားထဲသို႔တိုးဝင္လာ၏။ သြားေနေသာေျခလွမ္းမ်ားလည္း အလိုလိုရပ္တန္႔သြား၏။
ခဏအၾကာတြင္ ႏႊဲ ႕ေႏွာင္းသြယ္ေပ်ာင္းေသာ ကိုယ္ဟန္အေနအထားျဖင့္ အဝါေရာင္ ဝမ္းဆက္၊ အဝါေရာင္တံဘက္ ဆင္ျမန္းထားေသာ ေရႊဝါမယ္ကေလးတစ္ဦးသည္ ရဟန္းပ်ဳိကေလးအား ဆြမ္းေလာင္းရန္ ခ်ဥ္းကပ္လာ၏။ ထိုေရႊဝါမယ္ကေလးသည္ ဆြမ္းေလာင္ရင္း ရဟန္းပ်ဳိကေလးအား စိုက္္ၾကည့္ေန၏။ ရဟန္းပ်ဳိကလည္း ထိုေရႊဝါမယ္ကေလးအား စိုက္ၾကည့္ျပန္၏။ ႏွစ္ဦးသား အၾကည့္ခ်င္းဆံုကာ မခုန္စဖူး ရင္ခုန္ေနၾက၏။ ခဏၾကာမွ အသိတရားျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ကာ မ်က္နွာလႊဲ၍ ခြဲခြါခဲ့ၾက၏။
ထိုႏွစ္ဦးတို႔၏ ႏွလံုးသားထဲတြင္ တစ္ဦး၏ ရုပ္ပံုလႊာကို တစ္ဦးက အလိုအေလွ်ာက္သိမ္းဆည္းထားျပီးျဖစ္ေနၾက၏။ ရဟန္းပ်ဳိကေလးကား စာေပသမားပီပီ စြဲလန္းစိတ္ကို စာေပျဖင့္အစားထိုးကာ ေျဖသိမ့္ႏႈိင္ေပမယ့္၊ ေရႊဝါမယ္ကေလးကေတာ့ အစားထိုးစရာ မရွိ၍ ဆြမ္းေလာင္းျပီးသည္နွင့္အိမ္ခန္းထဲဝင္ကာ မ်က္ရည္ကိုအေဖာ္ျပဳယင္းလြမ္းေဆြးေန၏။ သမီး၏အရိပ္အကဲကို အလြန္နားလည္ေသာ သူမ၏ မိခင္ၾကီးသည္ အခန္းထဲသိို႔ဝင္လာကာ သူမအားေခ်ာ့၍ ေမးေလ၏။
အေၾကာင္းစံုကိုသိရေသာအခါ သူမ၏ဖခင္အား တိုက္တြန္းကာ ရဟန္းပ်ဳိေလးအား ေလွ်ာက္ထားေစ၏။ ရဟန္းပ်ဳိေလးသည္ သာမန္ေတြးကာ ခပ္ေပါ့ေပါ့ပင္ လူမထြက္လိုပါေၾကာင္းႏွင့္ သကၤန္းဝတ္ႏွင့္ တစ္သက္လံုးေနသြားရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ထားေၾကာင္း အခိုင္အမာ ေျပာဆို၏။ အရွင္ဘုရားကိုမွမရလွ်င္ တပည့္ေတာ္၏ သမီးေလးသည္ ဆံုးပါးသြားႏိႈင္ေၾကာင္းျဖင့္ အၾကိမ္ၾကိမ္အဖန္ဖန္ ေလွ်ာက္ထားေတာင္းပန္၏။ ရဟန္းပ်ဳိေလးကလည္း အခိုင္အမာ ျငင္းဆို၏။
ဤသို႔ျဖင့္ ကာလအတန္ၾကာေသာအခ်ိန္တြင္ ရဟန္းပ်ဳိေလးသည္ ခရီးသြားဦးဇင္းအိုၾကီးတစ္ပါးႏွင့္ ေက်ာင္းတိုက္တစ္ခုတြင္ဆံုေတြ႔ၾကေလ၏။ ဦးဇင္းအိုၾကီးသည္ ရဟန္းပ်ဳိအား အဝါေရာင္ပိတ္စအပိုင္းတစ္ခုကို ေပးအပ္ကာ ေရစစ္ခ်ဳပ္ေပးရန္ ေတာင္းပန္၏။ ရဟန္းပ်ဳိက ေရစစ္ခ်ဳပ္ေပးယင္း အဝါေရာင္ပိတ္စကို စိတ္္ဝင္စားသျဖင့္ ေမးမိ၏။ ဤမည္ေသာရြာက အမ်ဳိးသမီးငယ္တစ္ဦးသည္ ရဟန္းပ်ဳိေလးတစ္ပါးကို စြဲလန္းကာ ေသဆံုးသြားရာမွ လွဴဒါန္းလိုက္ေသာ ပိတ္စျဖစ္ေၾကာင္းေၾကြကဲြစရာဇာတ္လမ္းကို ေျပာျပေလ၏။ အေၾကာင္းစံုသိရေသာအခါ ထိုေနရာမွခ်က္ခ်င္းထသြားကာ ေရႊဝါမယ္ကေလးေသဆံုးရာ သုႆာန္ေျမပံုတြင္ငိုေၾကြးယင္း ႏွလံုးကြဲ၍ ေသဆံုးသြားေလ၏ ။
ဤသာဓက (၂) မွာ ရာဂမီးေလာင္၍ ပ်က္စီးဆံုးရႈံးၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ပကတိမီးသည္ ျပင္ပပစၥည္းမ်ားကို ေလာင္ကြ်မ္းရာတြင္ ျပင္းထန္သေလာက္ တပ္မက္စိတ္ ရာဂမီးသည္ နည္းလွ်င္နည္းသေလာက္ မ်ားလွ်င္မ်ားသေလာက္ ကိုယ္တြင္းမွာ ေလာင္ကြ်မ္း၍ ဒုကၡေရာက္ရ၏။ ေလာင္အားျပင္ထန္ပါက မခံမရပ္ႏႈိင္ေအာင္ျဖစ္လ်က္ အခုဘဝမွာပင္ ေသဆံုးပ်က္စီးျခင္းသို႔ေရာက္ရ၏။
ပဒိုင္းသီးကိုကိုင္လွ်င္ ကိုင္သူကိုစူးရွေစ၏၊ နမ္းလွ်င္နမ္းသူကိုမူူးသြားေစ၏၊ စားလွ်င္စားသူကိုရူးသြပ္ေစ၏။
တပ္မက္မႈ ရာဂ ကိေလသာသည္လည္း စိတ္ကူၾကံစည္မိသည္ႏွင့္ ႏွလံုးသားတြင္းသို႔စူးဝင္ ထိုးဆြ ေလာက္ကိုက္ခံရသည့္ေခြးနာလို မေနသာမထိိုင္သာရွိ၏၊ အလြန္စိတ္ဝင္စား၍ စိတ္ကူးမိလွ်င္ကား မိုးမျမင္ေလမျမင္ ေတြေဝလိုက္စား အလြန္မိုက္မွားတတ္၏။ ရာဂအလိုဆိုး၏ ေစခို္င္းသည့္အတိုင္း လံုးလံုးလ်ားလ်ား လိုက္စားသြားမိပါက သြပ္သြပ္ခါေအာင္ ရူးႏွမ္း၍ အမွန္တရားကိုလံုးဝနားလည္မႈလြဲကာ လူမွုန္းမသိျဖစ္တတ္၏။
ေဒါသမီး
လမင္း၏က်က္သေရကို မၾကည့္လိုတဲ့အတြက္ မစင္ကိုပါးစပ္နဲ႔ငံုကာ အေပၚသို႔ေမာ္၍ ေထြးေသာသူသည္ လမင္းကိုမထိ မိမိမ်က္ႏွာကိုသာ ရစရာမရွိေအာင္ မစင္ထိသကဲ့သို႔ ေဒါသသည္ ေဒါသျဖစ္သူကိုယ္တိုင္ကို မီးေလာင္သကဲ့သို႔ေလာင္ကြ်မ္းဖ်က္ဆီးသည္။
ေဒါသျဖစ္ေၾကာင္းတရား (၉) ပါး
(က) မိမိကို အေၾကာင္းျပဳ၍ (၃) ပါး—–
၁။ ဤသူသည္ ငါ၏အက်ဳိးစီးပြားကိုပ်က္စီးေအာင္ ျပဳလုပ္ဖူးသည္၊
၂။ ဤသူသည္ ငါ၏အက်ဳိးစီးပြားကိုပ်က္စီးေအာင္ယခုလည္း ျပဳလုပ္ေနဆဲျဖစ္သည္၊
၃။ ဤသူသည္ ငါ၏အက်ဳိးစီးပြားကို ပ်က္စီးေအာင္ေနာင္အခါလည္း ျပဳလုပ္ေနလိမ့္မည္။
(ခ) မိမိ၏ ခ်စ္ရသူကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ (၃) ပါး —-
၁။ ဤသူသည္ငါ့ခ်စ္သူ၏ အက်ဳိးစီးပြားကိုပ်က္စီးေအာင္ ျပဳလုပ္ဖူးသည္၊
၂။ ဤသူသည္ ငါ့ခ်စ္သူ၏ အက်ဳိးစီးပြားကိုပ်က္စီးေအာင္ယခုလည္း ျပဳလုပ္ေနဆဲျဖစ္သည္၊
၃။ ဤသူသည္ ငါ့ခ်စ္သည္၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ပ်က္စီးေအာင္ေနာင္လည္း ျပဳလုပ္ေနလိမ့္မည္။
(ဂ) မိမိ၏ ရန္သူကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ (၃) ပါး —-
၁။ ဤသူသည္ငါ့ရန္သူ၏ အက်ဳိးစီးပြားကို တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖူးသည္၊
၂။ ဤသူသည္ငါ့ရန္သူ၏ အက်ဳိးစီးပြားကို တိုးတက္းေအာင္ယခုလည္း ေဆာင္ရြက္ေနဆဲျဖစ္သည္၊
၃။ ဤသူသည္ငါ့ရန္သူ၏ အက်ဳိးစီးပြားကို တိုးတက္ေအာင္ ေနာင္လည္းေဆာင္ရြက္ေနလိမ့္မည္။
မိမိအလိုမက်၍ စိတ္မဆိုးသင့္သည္ကို စိတ္ဆိုးမႈ (ဥပမာ-ခလုတ္တိုက္မိ၍၊ မိုးၾကီး၍၊ ေနပူ၍၊ ေဒါသျဖစ္ကာ ဆဲဆိုမႈ) ကိုပါထည့္၍ ေဒါသျဖစ္စရာအေၾကာင္း (၁၀) မ်ဳိးရွိသည္။
သာဓက–
ေသရိိဝါဏိဇၨဇာတ္၌ ေဒဝဒတ္အေလာင္း ရြဲကုန္သည္သည္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ရြဲကုန္သည္ကို စိတ္ဆိုး၍ ေဒါသမီးေလာင္ကြ်မ္းကာ ေသပြဲဝင္ခဲ့ရသည္။
နတ္ေဒါသမီး – -
နတ္ျပည္၌ မေနာပေဒါသိကနတ္မ်ားသည္ ေဒါသျဖစ္လွ်င္ ေဒါသမီးေလာင္ကြ်မ္းကာ ေသဆံုးၾကယင္း ဗိမာန္ပါကြယ္ေပ်ာက္ၾကသည္။
ေမာဟမီး
နတ္ျပည္၌ ေမာဟဖိစီး အေပ်ာ္ၾကီးၾကေသာ နတ္မ်ားလည္းရွိသည္။ ထိုနတ္မ်ားသည္ စားခ်ိန္ေသာက္ခ်ိန္ သတိမထား ေပ်ာ္ပါးးမႈမ်ားကာ ေမ့ေလ်ာ့ၾကသျဖင့္ “ ေမာဟ မီး” ေလာင္ကြ်မ္း၍ ေသၾကရသည္။
ဇာတိမီး
ဘဝစျဖစ္သည္ႏွင့္ ဇာတိမီး စ၍ေလာင္ေတာ့သည္။္ လူ႔ဘဝတြင္ အေမ့ဝမ္းဗိုက္ထဲ၌ ကိုးလ ဆယ္လ ေနခဲ့ရျခင္းသည္ ဇာတိမီးေလာင္ခံရသည္ကို ညြန္ျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
ဇရာမီး
အရြယ္ၾကီးရင့္၍ ဆံပင္ျဖဴ၊ သြားက်ိဳး၊ ခါးကုန္း၊ အေရတြန္႔ျပီး ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ျဖစ္္ကာ ေမ်ာက္အိုႏွင့္တူရျခင္းသည္ ရင့္ေရာ္၍ ဇရာမီးေလာင္ကြ်မ္းျခင္းတည္း။
မရဏမီး
အိပ္ရာထဲလဲေနျပီးလွ်င္ မိမိကိုယ္တိုင္ ေစာင္းျခင္း လွဲျခင္း မျပဳႏုိင္ေလာက္ေအာင္ အားအင္မ်ားကုန္ခန္္္းသျဖင့္ သတိမရတစ္ခ်က္ ရတစ္ခ်က္ႏွင့္ အိပ္ရာဖ်ာကပ္ ဒုကၡျဖစ္လ်က္၊ ထြက္သက္ဝင္သက္ျပတ္စဲကာ သားသမီးကိုစြန္႔ မိဘေဆြမ်ဳိးကိုစြန္႔ တစ္သက္လံုးရွာေဖြစုေဆာင္းလာခဲ့ေသာ ဓနေငြေၾကးကို စြန္႔၍ ေသဆံုးရျခင္းသည္ မရဏမီးေလာင္ခံရျခင္းသေဘာတည္း။
ေသာကမီး
ေသခါနီးကာလ သားသမီးေဆြမ်ဳိး ဓနေငြးေၾကးမ်ားကို အျပီးစြန႔္ရမည္ျဖစ္၍ အထီးက်န္တစ္ေကာင္ၾကြက္ ေသဆံုးရမည့္ေဘးကို ေတြးေၾကာက္ကာ ၾကီးစြာေသာ စိုးရိမ္မႈ ႏွလံုးအိမ္္အတြင္း၌ တအံုးေႏြးေႏြး အတြင္းပူေဆြးျခင္းေသာကမီး။
ပရိေဒဝမီး
မ်က္ရည္က်၍ ငိုေၾကြးရျခင္း။
ဒုကၡမီး
ကိုယ္ဆင္းရဲရျခင္း ။
ေဒါမနႆမီး
စိတ္ဆင္းရဲရျခင္း။
ဥပါယာသမီး
ပူေဆြးရသျဖင့္ အသည္းႏွလံုး ပြင့္ကြဲမတတ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ႏွလံုးသားအတြင္း ေလာင္ကြ်မ္းရျခင္းသေဘာတည္း။
သာဓက—
ငါးရာ့ငါးဆယ္ဇာတ္ေတာ္တြင္ ဘုးရားအေလာင္းေတာ္၏ မိခင္ဘီလူးမသည္ လင္နွင့္သားက မိမိကို စြန္႔ခြာကာ ထြက္သြားသည္ကို ျမစ္ေခ်ာင္းတစ္ဖက္ကမ္းမွ ျမင္ရ၍ ေသာကစေသာ မီးေလာင္ကြ်မ္းကာ ေသခဲ့ရသည္။
ဓမၼပါလဇာတ္ေတာ္၌လည္း ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ မိခင္စႏၵာေဒဝီမိဖုရားၾကီးသည္ သားေတာ္ကေလး ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေသသည္ကိုျမင္သျဖင့္ ဝါးရုံေတာကိုမီးေလာင္သကဲ့သို႔ ေသာကစေသာမီးေလာင္ကာ ေသခဲ့ရသည္။
ဘူရိဒတ္ဇာတ္ေတာ္လာ နတ္မိဘုရားေလးဦးတို႔ေမးၾကေသာ ပုစၦာ(၁၆) ခ်က္
နတ္ျပည္ကိုအစိုးရေသာ နတ္တို႔၏ အရွင္သိၾကားမင္းသည္ နတ္မိဖုရားေလးေယာက္ေမးေသာ ေမးခြန္း(၁၆) ခ်က္ကို သူႏွင့္တကြ နတ္ျပည္ရွိနတ္မ်ားအားလံုး မေျဖဆိုႏုိင္သျဖင့္ ႏွလံုးမသာယာ ျဖစ္ကာ ေျဖဆိုႏုိင္မည့္သူကို ရွာေဖြေနခဲ့သည္။ တစ္ေန႔တြင္ အေလာင္းေတာ္ ဘူရိဒတ္နဂါးမင္းသည္ သူ၏ခမည္းေတာ္ ဓတရ႒နဂါးမင္းႏွင့္အတူ ဆည္းကပ္ခစားရန္ သိၾကားမင္းထံသို႔ လာေသာအခါ သိၾကားမင္းက အေလာင္းေတာ္အား ျပႆနာ(၁၆)ခ်က္ကို ေျဖဆိုႏုိင္မလားဟု ေမးေလသည္။ တာဝန္ယူေျဖရွင္းေပးႏိုင္ေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ ဘုရားအေလာင္ေတာ္ကို ရတနာပလႅင္ထက္၌ ေနေစကာ သုဓမၼာနတ္မိဖုရား၏ေမးခြန္းကို ပထမဦးစြာ ေမးေလသည္။
သုဓမၼာနတ္မိဖုရား ေမးခြန္း (၄) ခ်က္
ေမး။ (၁) – ခ်စ္သားဒတၱ မရိတ္ပဲႏွင့္ ျပတ္သည့္အရာကားအဘယ္နည္း။
ေျဖ။ အရဟတၱမဂ္ဥာဏ္သည္ ကိေလသာမ်ားကို တစ္ခုမက်န္ ျဖတ္ေတာက္နႈိင္၍ မရိတ္ပဲႏွင့္ ျပတ္သည္ႏွင့္တူပါသည္။
ေမး။ (၂)- ေဆာက္တူလည္းမဟုတ္ မရုိက္မထုပဲ ကြဲသည့္အရာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ အဂတိေလးပါးမလိုက္စားပဲ ဥပေဒတရားနွင့္အညီ တရားဆံုးျဖတ္မႈျဖစ္သည္။
ေမး။ (၃) ေရမဟုတ္ပဲဆူ၍ မီးမဟုတ္ပဲပူသည့္အရာကားအဘယ္နည္း။
ေျဖ။ မီး(၁၁) ျဖစ္သည္။
ေမး။ (၄) မစိုက္မပ်ဳိးရပဲ သီးပြင့္ေသာအရာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ဘုရား၊ ပေစၥကဗုဒၶါ သာဝကတို႔၏ပါရမီကား ျဖည့္က်င့္သျဖင့္ အထြဋ္အထိပ္သို႔ ေရာက္လွ်င္ မဂ္ေရစင္ျဖန္းလိုက္သည္ႏွင့္ သစၥာေလးပါး အသီးအပြင့္ ပြင့္ဖူးရသည္။
သုဇာတာနတ္္မိဖုရား ေမးခြန္း(၄) ခ်က္
ေမး။(၁) ခ်စ္သားဒတၱ – ေလမဟုတ္ပဲ ၾကာဝက္ဆံရနံ႔ကို ဘုံသံုးပါးသို႔ တိုက္ခတ္ေဆာင္ယူႏုိင္သည့္အရာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာတို႔ျဖစ္သည္။
ေမး။ (၂) လြင္ျပင္မဟုတ္ပဲ အတိုင္းအဆမရွိ က်ယ္ျပန္႔သည့္ ျမိဳ႕ရပ္ရြာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ နိဗၺာန္ျဖစ္သည္။ (နိဗၺာန္သည္ ဘုရားအဆူဆူႏွင့္ မေရမတြက္ႏုိင္ေသာ တပည့္သာဝက အသီးသီးတို႔ ဝင္စံၾကြေရာက္ေစကာမူ ျပည့္သြားသည္ဟူ၍မရွိ။)
ေမး။ (၃) ေတာေတာင္၊ ျခံစည္းရုိးတံတိုင္း အကာအရံမရွိပဲ လံုျခဳံသည့္ျမိဳ႕ရြာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ သူေတာ္ေကာင္းတရားရွိေသာသူသည္ ေရာက္ရာအရပ္၌ ရန္သူမရွိသျဖင့္ ေအးျငိမ္းခ်မ္းသာစြာေနထိုင္ရသည္။
ေမး။(၄) ေရမဟုတ္ပဲေခ်းေညွာ္ အညစ္အေၾကးတို႔ကို ေဆးႏႈိင္သည္ကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ မဂ္ေလးပါးျဖစ္္သည္။
သုစိတၱာနတ္မိဖုရား ေမးခြန္း (၄) ခ်က္
ေမး။ ( ၁) ခ်စ္သားဒတၱ ညဥ့္မဟုတ္ပဲ ေမွာင္မိုက္ေနသည့္အရာသည္ အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ေမာဟအုပ္စိုးေနေသာ လူမိုက္ၾကီးကိုဆိုသည္။ (ပကတိအမိုက္ေမွာင္ထက္ ေမာဟအမိုက္အေမွာင္ကပို၍ ေမွာင္သည္။ ေလာကအေမွာင္ေလးမ်ဳိးရွိသည္ လကြယ္ေန႔ျဖစ္ျခင္း၊ သန္းေခါင္ယံအခ်ိန္ျဖစ္ျခင္း၊ ေတာအုပ္ၾကီးအတြင္းျဖစ္ေနျခင္း၊ မိုးသားတိ္မ္တိုက္မ်ားဖံုးအုပ္ေနျခင္း ဤအဂၤါေလးပါးႏွင့္ျပည့္စံုေသာ အမိုက္ေမွာင္သည္ အလြန္သိပ္သည္းလွေသာ အေမွာင္ျဖစ္သည္။ ထိုအဂၤါေလးပါးအေမွာင္ထက္ အေၾကာင္းအက်ဳိး၊ အေကာင္းအဆိုးႏွင့္ သစၥာေလးပါး အမွန္တရားကိုမသိေသာ အဝိဇၨာျဖစ္သည့္ ေမာဟက ပို၍ေမွာင္သည္။ ေလာကအေမွာင္က အပါယ္ကိုမက်ေစႏုိင္၊ ကုသိုလ္အကုသိုလ္ကို ခြဲျခားမသိႏုိင္ေသာ ေမာဟအေမွာင္ေၾကာင့္ အကုသိုလ္ဒုစရိုက္ကို ျပဳရဲသျဖင့္ ငရဲက်၍ ဒုကၡခံရသည္။ ငရဲမွလြတ္လာျပန္ေသာအခါ ျပိတၱာ၊အသူရကာယ္၊ ေခြး၊ ႏြား၊ ၾကက္၊ ဝက္၊ ငွက္၊ တိရိစၦာန္ဘဝ ျဖစ္ရကာ အပါယ္ေလးပါး၌ ဒုကၡမ်ားကို ေျပာင္းလဲခံစားရန္ မိမိကပင္ ေမာဟဖံုးလြမ္းသျဖင့္ အကုသိုလ္ကို ၾကိဳးစား၍ စုေဆာင္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ ထိုလူမိုက္ကိုသာ ဆိုးဝါးေသာ အမိုက္တိုက္ဟုဆိုရမည္ျဖစ္သည္။)
ေမး။ (၂) မခ်က္မျပဳတ္ရပဲ ပကတိမီးထက္ပူသည့္အရာသည္ အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ေလာဘရမက္အားၾကီးသျဖင့္ အရာရာတိုင္း၌ စိုးရိမ္အားၾကီးေသာသူျဖစ္သည္။
ေမး။ (၃) မတက္ပဲႏွင့္ျမင့္သည့္အရာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ မာနျဖစ္သည္။
ေမး (၄) ေနလမဟုတ္ပဲ ေနေရာင္လေရာင္ထက္ လင္းသည့္အရာသည္ အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ေကာင္းမႈကံႏွင္ျပည့္စံုေသာပညာရွိသည္ နိဗၺာန္အထိ လင္းႏုိင္သည္။
သုနႏၵာနတ္မိဖုရား ေမးခြန္း (၄) ခ်က္
ေမး။ (၁) ခ်စ္သားဒတၱ- က်ား ဘီလူးမဟုတ္္ပဲ အသားအေသြးကိုစားသည့္အရာသည္ အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ဇရာ၊ မရဏ တို႔ျဖစ္သည္။
ေမး။ (၂) မိဘႏွစ္ပါး မစပ္ယွက္ပါပဲ သားသမီးအစဥ္အဆက္ ေပါက္ဖြားလာျခင္းအရာသည္ အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ ႏွစ္ပါးျဖစ္သည္ ။
ေမး။(၃) ခိုးသူမဟုတ္ပဲ ညဥ့္ ေန႔ နွစ္ပါးကုိ ခိုးယူစားတတ္သည့္အရာကား အဘယ္နည္း။
ေျဖ။ ဇရာ၊ ဗ်ာဓိ၊ မရဏတို႔ျဖစ္သည္။ (ခိုးသူကို လက္နက္အား၊ ပစၥည္းအား၊ စြမ္းရည္အား၊ သတၱိအားနွင့္ တားဆီး၍ရသည္ ဇရာ၊ ဗ်ာဓိ၊ မရဏကိုကား ထိုအရာတို႔ျဖင့္တားဆီး၍မရႏုိင္ပါ။)
ေမး။ (၄) ေလမုန္တိုင္းမဟုတ္ပဲ သစ္ပင္၊ တိုက္တာ၊ အိုးအိမ္ စသည္တို႔ကို ခ်ဳိးဖ်က္တတ္သည္ကား အဘယ္အရာနည္း။
ေျဖ။ ဇရာ၊ ဗ်ာဓိ၊ မရဏတို့ျဖစ္သည္။
ထိုကဲ့သို႔ေျဖၾကားေလေသာအခါ နတ္အေပါင္းတို႔က ေကာင္းခ်ီးႏုေမာ္ သာဓုေခၚၾကျပီးလွ်င္ ရတနာခုနစ္ပါးတို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကေလ၏။
သိၾကားမင္းၾကီးက-ခက္ခဲ နက္နဲ သိမ္ေမြ႔ ႏူးညံ့လွသည့္ ေမးခြန္း(၁၆) ခ်က္ကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေျဖဆိုႏုိင္၍ “ေျမၾကီးအထုႏွင့္တူေသာ ပညာရွိ၏” ဟု ေကာင္းခ်ီးေပးျပီးလွ်င္ ဒတၱအား ငယ္နာမည္ေရွ႕မွ “ဘူရိ” ဂုဏ္ပုဒ္ကိုထည့္သြင္းလ်က္ ဘူရိ-ဒတၱ ဘြဲ႕တံဆိပ္ခပ္ႏွိပ္ကာ ခ်ီးေျမွာက္ေလေတာ့သတည္း။
——- သစၥာပါရမီဓမၼရာဇာ မွ ကူးယူ တင္ျပပါသည္။ ———
သတၱဝါခပ္သိမ္း၊ တရားကိန္း၊ ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာရွိပါေစ။
No comments:
Post a Comment